Övertygande reklamkompisar eller hjärntvätt?

Varje gång jag går ner till min ICA-affär, blir jag nästan besviken på att Stig och co inte är där och bygger staplar av extraprisvaror eller arrangerar ett kul jippo inför helgen. Stig och co har blivit mina reklamkompisar och jag tror att jag blivit en trogen ICA-kund p g a reklamsåpan som aldrig tar slut. Men frågan är om reklamkompisar – karaktärer som återkommer i en minireklamsåpa – verkligen övertygar kunderna om att köpa en vara eller tjänst, eller om det bara är rolig, unerhållande reklam?
Frank t ex. Här kommer ett svart, drygt, självgott får som fått mig att sätta upp pinup-bilder av honom i köket. Jag följer honom slaviskt och älskar hans dryga sätt att försöka övertyga mig om att Tele 2 är bäst, snabbst, fräckast. Men tvärr, Frank. Du lyckas inte. Jag trivs med Telenor, men gillar att titta på dig. Lite som ett långt, bekvämt, tråkigt äktenskap, där småflirtandet kan pigga upp, men där du aldrig kommer ta steget för att du vet vad du har men inte vad du…får. Telenor sms:ar mig ödmjukt och tackar för att jag betalt deras räkning varje månad, vilket får mig att känna mig trygg och stanna kvar som lojal kund….Men de är inte lika roliga som Frank.
De kraftiga tvillingarna i Com Hem-reklamen har blivit som ett par tjatmostrar och övertygar mig inte heller om att byta från Bredbandsbolaget till ComHem genom roliga parodier på You Tube clip eller buskishumor. Den blonda bruden i Gina Trikås reklam (ett företag som nu insett att det även finns mörkhåriga bimbos) är direkt irriterande och får mig att undvika deras överfyllda, slavrigt skötta butiker, där billiga T-shirts trängs som soltörstande charterturister på en sandstrand i Turkiet. Teliafamiljens pappa och hans trassliga liv, känns som gammal diskbänksrealism och får mig endast att undra vart mamman tog vägen och inte vad Telia kan erbjuda mig för avtal och Robert….jag avslutade Boxers abonemang lika snabbt som jag öppnat det, p g a riktigt dålig service och funktion.
För att bli en riktigt bra reklamkompis, måste du inte bara vara rolig, dryg, ödmjuk, eller korkad. I grund och botten måste du ha en bra produkt och tjänst att sälja. En rolig reklamfilmskampanj räcker inte. Inte för mig i allafall. Så vad kommer då härnäst? Hur ska vi övertygas i framtiden?
Idag fick jag en länk till copysajten Please Copy Me, om skovarumärket New Balance, som kommer att, under 365 dagar visa en 20-sekunders reklamfilm ”på en skärm nära dig”. Det är reklambyrån Mother New York och den svenske regissören Jesper Kouthoofd som står bakom satsningen. Är detta det nya sättet att nå kunder på? Inte bara en såpa med ett avsnitt då och då, utan att hamra in ett avsnitt varje dag, där du hjärntvättas med ett säljbudskap från alla håll och kanter? Iirritation eller köpglädje? Känner redan hur det kryper….
Pernilla

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s