”Nobody knows anything” – eller vikten av att tro på sin idé.

Jag har en idé! Så kan en fantastisk långfilm börja, eller en riktigt bra reklamkampanj, eller ett scoop. En snillrik tanke som föds långt inne i hjärnan och som sedan växer och inte kan lämna dig i fred. Men bara för att du får en idé, är inte saken biff. Du ligger sömnlös över din idé, vänder och vrider på den, smakar och doftar på den, för att sedan föda fram den inför omvärlden. Antingen har man råg i ryggen. Man kastar sin idé på alla som råkar vara i närheten, eller så presenterar man den blygt, vingligt och nervöst för omvärlden, säker på att den ska sågas vid fotknölarna innan du sagt ”Jo…jag har en idé…
Att få en idé är som att bli gravid. Något har fastnat inom dig och börjat växa. Du har ingen aning om hur slutprodukten kommer se ut, men du längtar och brinner för att få förverkliga den. I filmen värld börjar varje film med en idé. Ett ”tomt papper” som ska fyllas. Men en, i din värld fantastisk idé, kan under resans gång förvandlas till oigenkännlighet av utomstående input.
Att förvalta en idé är ingen enkel sak. Som manusförfattare, måste du vara beredd att ”slakta”. Kill your dalings, skriva om och om och om men fortsätta brinna för ursprungsidén och våga stå på dig när du verkligen tycker att du har rätt. Det kan ta år innan din idé blir en film, eller så dör den på vägen. Kanske för att du inte har förvaltat den väl eller att den helt enkelt inte är ”bra”.
Men vem säger att en idé är bra? Vem bestämmer vad en publik ska tycka är en bra filmidé, en cool reklamkampanj eller en Pulitzerpris-vinnande artikel? I boken ”Adventures in the Screen trade” myntade manusförfattaren William Goldman uttrycket ”Nobody knows anything”. En klok man. Ingen kan säga att det är en bra idé eller inte. Vem kan förutse en hit? Vem vet? Ingen. Man kan eventuellt ha referensramar till liknande idéer som inte fungerat, men det betyder inte att din idé är usel.
När vi skrivit vårt första utkast till ”Witchkraft – a short cut to hell” fick vi höra att ”Det är svårt att göra rock´n´roll film. Se på Angel.” (film av Colin Nutley 2008). Angel blev sågad av många kritiker. Man tyckte att den var ”så tunn att en plattfisk vid jämförelse framstår som en tjocksmock” och att ”inte sedan Mikael Persbrandt flummade runt i ”Tre solar” har några haft sämre hårdagar i svensk film” (Expressen 2008).
Att Witchkraft inte är en rockn´roll film som lägger vikten på frisyrer, utan handlar om kvinnors åldrande, framgick inte för den här kritikern. Är det då en dålig idé? I samma veva fick vi höra av ett stort nordiskt filmbolag att DETTA är en kanonidé! Fortsätt skriv!
Det vimlar av personer runt omkring din idé, som ska bedöma, förverkliga och betala för den. De som styr, bestämmer och har makten. De som ”vet” vad som fungerar och som vet om din idé är värd att satsa på eller inte. Producenter, institut, projektledare och chefredaktörer. Men för att vara en bra ”runt-omkring-person”, måste den personen förstå den kreativa processen. Det måste få ta tid. En baby börjar inte gå efter en månad. Och idéerna måste få flöda. De tokiga, knasiga, omöjliga, för att sedan kunna samlas in och bli till något fantastiskt. Våga TRO på idén, från början till slut. Och som idékläckare, måste du brinna, våga bränna dig och kämpa, älska och hata, slakta och skriva om. Du måste ha tålamod och ork och jävlar anamma. Du måste övertyga och övertala, stå för dina tankar och kunna ge med dig ibland. Du måste vara stenhård och ödmjuk på samma gång. Förvalta dina idéer väl, men framförallt tro på dem. Utan din idé finns ingenting.

Pernilla


Bra idéer: Harry Potter ( det sägs att JK Rowling fick nej av sju förlag innan hon fick napp.)
Fucking Åmål ( 1998, Lukas Moodysson gav sig inte fick revansch och blev stor erkänd filmskapare) Blair Witch Project ( 1999, en lågbudget-skräckis som marknadsfördes innan release, som om storyn var på riktigt. Den kostade 60 000 dollar att göra och drog in ca 30 miljoner dollar)

Boktipset: ”Adventures in the screen trade” av William Goldman http://www.amazon.com

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s