Nya grepp inom schamporeklam – skräm bort ”a bad hair day”.

Vi ser dem varje dag. Kvinnor med tjocka hårmanar, böljande lockar och glänsande slingor som får vårt eget barr att te sig som en grådassig golvmopp. Schamporeklamen är en del av vår vardag och vi blir övertygade om att vårt eget hår kommer att vara lika vackert som alla glammiga hårmodellers i reklamfilmerna. Men hur sant är det?
Jag har hört att schamporeklam ska vara något av det svåraste att producera. Vad filmmakarna lägger i håret för att få det så där böljande, glansigt, svängandes i slow motion, är en väl bevarad hemlighet. För hur mycket schampo jag än provar, så varken glänser eller böljar mina lockar som reklammodellernas. Detta har fått mig att totalt stänga av ”drömmen-om-ett-vackert-hår” när en klassisk hårreklam dyker upp. Jag accepterar hellre ”a bad hair day” och tycker att Glossy-glossy-reklamen och Because I´m worth it är urbota tråkiga och ytliga. Jag tror helt enkelt inte på att Claudia Schiffers hårsvall är så slitet och blir så mirakulöst vackert av lite ”ceramider”.
Jag har länge önskat mig nya grepp på just schamporeklamen, och nu har den dykt upp! Head and Shoulders nya där en desperat man säger farväl till sitt hår och försöker få det att stanna kvar med löften om alla roliga stunder de kan ha i framtiden, är riktigt rolig. Kusin It, från Familjen Adams, har fått en huvudroll, och spelar håret, som är på väg att lämna sin ”master”.
Reklamfilmen är påkostad och tar sig an schamporeklamen med humor, men så slår det mig att målgruppen är män som är rädda att förlora sitt hår. I nästa reklampaus, dyker de gamla vanliga glambrudarna upp med sina ruggigt, glänsande lockar och har inte en uns distans i förhållandet till sitt hårsvall.
När Apoliva reklamen dök upp 2009, blev 80 000 människor livrädda för tjejen i reklamfilmen och startade en grupp på FaceBook. Filmen, som var för hudkräm, gav mig en idé. Om vi kvinnor inte kan skämta om något så allvarligt som vårt hår, så varför inte vända på steken och erkänna hur jobbigt vi egentligen har det… Varsågoda:

INGEN VILL HA EN ”BAD HAIR DAY”.

Samara Morgan från den japanska skräckfilmen Ringu (2005)

Schampotips: BC Bonacure Hair therapy shampoo och conditioner. (Salongsprodukt från Schwarzkopf)

.

Annonser

Ett svar till “Nya grepp inom schamporeklam – skräm bort ”a bad hair day”.

  1. Lysande, den reklamfilmen hade jag velat se – men chansen är väl lika stor som för en fet barbröstad kvinna att få laga mat på bästa sändningstid i teve …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s